fbpx

Cum a fost la Pandemia Made Me Do It 3.0: Sum-up despre provocările creatorilor de conținut

A treia ediție de Pandemia Made Me Do It a adus la un loc presa, creatorii de conținut și nomazi din comunitate și din afara ei, gata să afle informații noi.

Timp de cinci ore am povestit pe Zoom despre cum și-au schimbat marile publicații planurile peste noapte, despre strategii de conținut și planuri editoriale restructurate. Am descoperit ce s-a schimbat odată cu pandemia și cum au fost nevoiți să se adapteze unei perioade incerte din toate punctele de vedere.

Ne-au povestit despre toate astea: Anda Docea (Dilema Veche), Alina Aliman (A List Magazine), Ioan Big (Zile și Nopți), Irina Markovits și Clementina Anghelache (Psychologies), Ovidiu Mureșan (ovidiumuresanu.com), Cristina Oțel (cristinaotel.ro) și Mihaela Sava (prajiturela.ro).

Dacă nu ai ajuns la eveniment, am pregătit mai jos ideile principale. Spor la citit!  

Anda Docea – Dilema Veche 

Odată cu print-ul, se termină și publicitatea.

Anda Docea e redactor la Dilema Veche și nu credea că odată cu pandemia, ziarul va aborda teme precum frica, însingurarea, depresia, nesiguranța sau alte dimensiuni psihologice. Spre surprinderea ei, dosarul “Rușinea” a fost cel mai citit dintre toate cele coordonate până acum.

  • Dorința de a aborda teme ce țin de perioada pandemiei a venit atât din partea scriitorilor, cât și din partea cititorilor, fiindcă “Inevitabil, nu ai cum să nu scrii despre perioada prin care treci.”
  • Dacă înainte de pandemie articolele despre fericire erau cele mai căutate, acum oamenii și-au îndreptat atenția spre cele despre incertitudine și frică. 
  • Cel mai fericit moment din ultimele luni a fost când Dilema s-a reîntors la print, după două luni de publicat exclusiv online. 
  • Obiceiul pe care îl vor păstra și după pandemie este prezența constantă în mediul online, care a funcționat ca o rețetă de supraviețuire și de reducere a costurilor pentru Dilema. 
  • Înainte de pandemie, ziarul cuprindea 32 de pagini. Acum are doar 24.
  • Dacă vrei să scrii pentru Dilema, o poți face printr-un articol blogul cititorilor. Nu trebuie să ai o temă anume, iar materialul îl poți trimite spre verificat pe pagina lor de Facebook sau pe adresa de email dilema@dilema.ro

Alina Aliman – A List Magazine

Nimeni nu se aștepta să scriem despre pandemie într-o revistă glossy. 

Alina Aliman este editor la A List Magazine și odată cu pandemia a realizat cât de mult se pot schimba cititoarele revistei – nu au mai fost interesate de rochii, ci mai degrabă de numărul de cazuri sau de vaccin, iar revista a trebuit să se adapteze. 

  • Nu credea că A List le va ajunge să intervieveze doctori și edituri, să organizeze un shooting pe Zoom, să facă o lansare de tip drive-in. Campania “Mi-e dor de” a avut un adevărat succes și 56 din participanți au apărut pe coperta numărului din iunie.
  • Revistele glossy implică contact uman direct, tendințe, content, shooting-uri și tocmai de aceea conținutul a necesitat mai multă creativitate și muncă. 
  • Revista a renunțat la rubricile despre shopping, și le-a transformat în rubrici despre “cum să te îmbraci atunci când stai în casă”. Au oferit chiar și sfaturi despre cum să integrezi masca de protecție într-un outfit sau despre cum să te aranjezi pentru conferințele Zoom. 
  • Oamenii au vrut să vadă care sunt activitățile in-house ale oamenilor din lume și cum arată casa lor. S-au citit multe povești, interviuri cu medici români care profesează în alte țări. 
  • Înainte de pandemie, revista funcționa după proporția de 80% machetă și 20% proiecte speciale. Acum este invers.

Clementina Anghelache și Irina Markovits – Psychologies

Ne-am bucurat enorm atunci când am găsit prima temă care să sintetizeze speranța într-o lume incertă.

Clementina Anghelache este publisher-ul Psychologies, iar Irina Markovits îmbină zilnic două profesii: consultant de stil și editor in chief. Pentru ele, pandemia a reprezentat o perioadă efervescentă, cu emoții de tip montaigne rousse. 

  • Psychologies este o revistă cu 13 ani de istorie în spate, iar de anul acesta nu mai aparține de niciun trust de presă.
  • În primăvara, și-au schimbat echipa editorială și managerială. Prima ediție în această formulă a fost publicată online, la sfârșitul lunii martie.
  • Nu au existat subiecte pe care nu credeau că le vor aborda, pentru că Psychologies nu e o revistă de nișă. Totuși, au evitat să abordeze politica din perspectiva unei dezbateri, și au încercat să vorbească despre ea doar din perspectiva comunicării (teme despre lideri sau influența acestora).
  • În 8 aprilie au lansat prima ediție digitală free, și au avut 3.600 de downloads imediat după ce au anunțat-o.
  • Pentru ele, cel mai fericit moment a fost atunci când au reușit să publice revista tipărită în septembrie. Micile bucurii s-au transformat într-o bucurie mai mare.

Ioan Big – Zile și Nopți

Experiențele culturale au fost obligate să aibă loc în mediul online, să fie vândute de ecranul unui TV sau al unui monitor.

Ioan Big este redactorul revistei Zile și Nopți și nu și-a imaginat niciodată că o revistă care recomandă evenimente culturale urbane va trebui să încurajeze statul în casă.

  • Brandul Zile și Nopți sărbătorește 20 de ani de existență. În 2000, când au apărut pentru prima dată, print-ul era principal. Apoi, online-ul a început să capete ușor dar sigur din ce în ce mai mult teren. 
  • Înainte de pandemie, revista era distribuită în instituții culturale și HoReCa. Odată cu apariția fiecărui număr se anunța și lista cu parteneri, mai exact locații în care putea fi găsită. Acum, revista se distribuie prin serviciile de livrare ale restaurantelor.
  • Au trecut de la abordarea experienței urbane la recomandări de locații autohtone și accesibile din punct de vedere sanitar.
  • Revista se distribuie gratuit, ceea ce înseamnă că e dependentă de publicitate, iar odată cu pandemia, acesta a fost redusă drastic. Asta le-a impus reducerea costurilor pentru o perioadă nendefinită și re-negocierea fee-urilor.
  • Cititorii Zile și Nopți sunt consumatori de experiențe. Avem nevoie de selectivitate, iar revista este un factor de pre-filtrare a experienței într-o masă relativ amorfă. Odată cu pandemia, a crescut interesul pentru inițiativele comunitare și ecologice.

Mihaela Sava – prajiturela.ro

În momentul în care creezi conținut, trebuie să consumi conținut.

Mihaela Sava, cunoscută drept Prăjiturela, împărtășește rețete delicioase pe contul de Instagram, unde a reușit să adune o comunitate de 90.4 k și pe blog, laprajiturela.ro. În pandemie a fost nevoită să se dezvolte din punct de vedere creativ. 

  • Pentru a reuși în mediul online ai nevoie de consecvență, constanță și foarte multă muncă. Dacă nu muncești pentru fiecare material în parte, dacă nu te dedici, nimic nu va veni de la sine.
  • Ce se află în spatele unui clip Reels de doar 15 secunde? Filmat timp de 6 ore, extrase 39 de minute de video propriu-zis și mai apoi 7 ore de montat pentru a ajunge la forma finală. 
  • Pentru editare folosește Cinemaster (video) și Audio Jungle (audio).
  • Niciodată nu a petrecut mai puțin de 4 ore pentru editarea unui material.
  • Prima colaborare a apărut după 5 ani de blogging, iar din primii bani și-a cumpărat o pereche de pantofi pe care încă îi păstrează ca amintire.
  • Detaliile invizibile care fac diferența constă în poziționarea recuzitei, preparatul, vasele, set-up-ul, styling-ul.
  • Consideră că în mediul online este foarte important ca oamenii să te asocieze pe tine, ca brand, cu ceva diferit.

Cristina Oțel – cristinaotel.ro

Podcasting-ul e foarte fain, dar doar dacă ți se potrivește. De fapt, asta e valabil pentru orice tip de conținut produci.

Cristina este Life Design Coach, trainer, scrie pe cristinaotel.ro, este gazda podcast-ului Pauză de bine care a ajuns la 24.000 de ascultări. Ne-a mărturisit că în pandemie episoadele despre psihologie, educație financiară și dezvoltare personală au fost cele mai ascultate.

  • Anul acesta se împlinesc 7 ani de când scrie pe blog despre parenting, coaching, recomandări și multe altele. 
  • Pentru ea, podcast-ul e elementul curat și este adepta metodei learning by doing. De obicei, dacă un episod durează o oră, acesta necesită două ore de editat.
  • Audiența contează extrem de mult atunci când produci un podcast. Trebuie să știi ce conținut preferă comunitatea ta.
  • Valoarea grupurilor online a crescut în ultimul timp. Nu sunt doar consumatori pasivi, sunt oameni direct interesați de ceea ce tu oferi.
  • Pentru editat, folosește Movie Maker (video) și Ocean Audio (audio).
  • Înainte să începem un podcast, Cristina ne sfătuiește să răspundem la întrebări precum “De ce vrei să faci acest podcast?” , “Ce te motivează?”,  “Pentru cine îl faci?”, “Ce te face unic?”.
  • Cea mai mare greșeală atunci când vine vorba de podcast este consecvența.
Ovidiu Mureșanu –  ovidiumuresanu.com

Pentru conținut pe Tik Tok, ai nevoie de nișă, strategie și de conținut relevant.

Ovidiu Mureșanu este creator de conținut pentru nișa de călătorii și lifestyle masculin și scrie pe ovidiumuresanu.com. S-a speriat prima oară când a intrat pe Tik Tok, și deși a crezut că nu va produce niciodată conținut pentru această platforma, în prezent contul său de călătorii are 82.000 de followers.

  • Nișa lui implică lifestyle-ul masculin și călătoriile. În mediul online sunt foarte puțini bărbați care abordează acest subiect, iar el a văzut o oportunitate în asta și a început să creeze conținut în acest sens.
  • Odată cu criza economică, revistele pentru genul masculin au dispărut de pe piață. Ei au rămas în continuare cu nevoia de a consuma conținut, și astfel s-a conturat blog-ul ovidiumuresanu.com. În pandemie, cele mai citite au fost  articolele despre muzee online, expoziții și recomandări.
  • Contul principal, cel de călătorii, avea 5.000 followers la început de pandemie, iar acum are 82.000. Dintre aceștia, 70% din urmăritori au peste 21 ani. 
  • Posibilitățile pe care le oferă Tik Tok sunt nenumărate, există multe posibilități, chiar și colaborări cu branduri renumite. Brandurile internaționale sunt interesate de această platformă, fiindcă engagementul e organic e foarte mare.
  • A urcat pe Tik Tok un video realizat inițial pentru IG Stories, iar engagementul a fost de 175.000 (organic).

Articol realizat de Bogdana Todoruțiu, freelancer în marketing și comunicare, iubitoare de cărți, căței și mâncare. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *