fbpx

No products in the cart.

No products in the cart.

Freelancer Focus – Daniel Botea: Trebuie să ai o chimie cu afacerea pe care o promovezi

Daniel Botea e blogger sau, cum îi place să-şi zică, blogoltean. Statutul de freelancer e un cadou involuntar făcut de ANAF, iar după 5 ani de proiecte şi colaborări e mai aşezat şi mai mulţumit ca oricând. De la a fi declarat cel mai mare fan brânză de către Delaco a ajuns să devină degustător de brânzeturi cu acte în regulă, iar cu proiectul său Brânzeturi cum se cuVin e deja la a 35-a ediție de degustări.

Kind Market a fost pentru el un pas firesc, o oportunitate de a cunoaşte noi oameni pasionaţi de ceea ce fac şi de a găsi colaborări cu „chimie”.

De cât timp eşti freelancer şi cum ai luat decizia?

Ai să râzi, dar ANAF-ul m-a convins. 🙂 În 2015, puneam bazele Asociatiei Bloggerilor Olteni şi, în calitate de membru fondator, aveam nevoie de cazier fiscal. La ANAF mi-a spus un nene de la ghişeu, foarte candid: “Aveţi fapte în cazier!”

Eu să leşin, abia am reuşit să întreb cu jumătate de voce: Ce fel de fapte…
M-am liniştit când mi-a zis că am o firmă suspendată, care rămăsese “atârnată”. N-avea datorii sau probleme, doar situaţia era neclară. Făcusem o firmă în 2005, o microintreprindere împreună cu un văr, pe care mai emiteam de 3-4 ori pe an câte o factură. Când Pogea a pus-o de impozit forfetar, am suspendat activitatea. Perioada de suspendare era de 3 ani, iar la finalul perioadei m-am dus la Registrul Comerţului şi am întrebat ce să fac.

Doamna a zis că pot s-o lichidez, pot s-o activez sau pot s-o las aşa cum este. De lichidat nu puteam, că era maşina pe firmă. De activat nu prea aveam motive.  Aşa că am lasat-o “cum era” până m-a găsit nenea de la ANAF cu “fapte în cazier”.

Am revenit la situaţia cu 3 posibilităţi, doar că m-am hotărât s-o activez. Am schimbat sediul şi mai ales domeniul de activitate. Înainte era consultanţă, acum domeniul a devenit Activităţi ale agenţiilor de publicitate, cu focus pe online. La început au fost colaborări în legătură cu promovarea pe blog, pe urma cu blogul şi promovări în Social Media şi încet-încet am început să am clienţi cu care colaborez de mai mulţi ani.

Ca să concluzionez, sunt freelancer din 2015, iar decizia am luat-o pe motive blogosferice şi impulsionat de ANAF.

Cum ai aflat de Kind Market şi cum te-ai decis sã te înscrii?

Vă văzusem pe voi pe diverse canale media cu imagini de la NO.MAD, dar nu prea ştiam despre ce-i vorba. Nu mai ştiu cum am dat de Kind Market, dar ţin minte că am văzut ceva la Chinezu şi de acolo a pornit curiozitatea. Mi s-a părut un concept uşor de înţeles şi mai ales folositor pe timp de pandemie. V-am scris imediat, pentru că aveam deja astfel de experienţe şi au fost foarte pozitive.

Ca să explic “pozitivismul”, trebuie să revin tot în 2015. Atunci am câştigat Spring SuperBlog şi nu mai aveam voie să particip în competiţie. Câştigasem mai înainte greutatea mea în brânzeturi Delaco, aşa că, în calitate de “cel mai mare fan brânză”, le-am propus un concept de degustări de vinuri şi brânzeturi, sub denumirea Brânzeturi cum se cuVin. Nu singur, ci împreună cu prietenul Alin Sîntimbrean, de la DictionarCulinar.ro

Ideea era “simplă”, un fel de Kind Market cu mai multe părţi implicate. 🙂 Delaco furnizează brânzeturile, cramele furnizează vinurile, restaurantele furnizează locaţia, iar bloggerii participanţi la degustare promovează brânza, vinul şi locaţia, cu link-uri pe cuvinte cheie, cu imagini pe Facebook, Instagram etc. Articolele bloggerilor sunt jurizate de Delaco şi de crame, iar cele mai bune articole sunt premiate cu vin şi brânză. Deci, pe lângă experienţa participării la degustare, mai sunt şi premii.

Am ajuns la 35 de degustări Brânzeturi cum se cuVin, cea mai recenta în februarie, înainte de restricţiile cauzate de pandemie.

Nu mai spun că de la degustări a pornit pasiunea pentru vin şi brânză. Acum, după 2 ani de master la Expertizare Viti-Vinicolă şi o specializare de Degustător autorizat de brânzeturi la Federaţia Naţională a Degustatorilor Autorizaţi (FNDA.ro), mă pregătesc să susţin lucrarea de disertaţie cu tema “Evaluarea senzorială a asocierii vinului cu brânzeturile”.

Ca să trag linie, sunt conştient că dacă este pasiune, poţi ajunge la colaborări interesante şi benefice pentru toţi participanţii.

Cum a fost colaborarea din Kind Market?

Am început cu un match, care teoretic era foarte natural, dar practic a fost greu de realizat. Eu sunt pasionat de nutriţie sănătoasă, la fel şi producătorul de la Măcelaria Ghiţă, însă produsele lor erau atât de naturale, încât nu rezistau transportului până la Craiova. Am înţeles situaţia şi chiar l-am apreciat pe Costin, apoi i-am transmis Ancăi noile informaţii, astfel încat să găsească un blogger mai apropiat de producător.

După aceea, am primit două contacte “dulci şi untoase”, Dulceaţa Veronica şi Sunday. Le-am scris ce pot să fac pentru afacerile lor, dar în afară de propunerea de articole pe blog şi content writing le-am făcut şi o analiză SEO a site-ului. Și cum pot ajuta în acest sens.

Cu dulceţurile am început mai întâi cu articole la Miercurea fără carne, apoi cu şi mai multe articole alături de blogoltenii mei. Povestesc mai jos. Cu Sunday am început tot cu articole la Miercurea fără carne, dar acum optimizam SEO şi articolele de pe site.

Ce i-ai spune unui antreprenor care nu este încã decis sã lucreze cu un freelancer?

I-aş spune să încerce, pentru că practic n-are nimic de pierdut. Și apoi i-aş arăta nişte statistici crescătoare după 3 săptămâni de colaborare.

Trei lucruri pe care le-ai învãţat din freelancing!

Primul lucru pe care l-am învăţat este că nu toata lumea răspunde la email-uri atât de rapid precum suntem noi obişnuiţi. Și să am răbdare.

Al doilea lucru învăţat: să oferi mai mult decât promiţi. De exemplu, am promis articole săptămânale la Miercurea fără carne, însă bonusul este că le promovez şi-n grupurile culinare. Iar gesturile astea se întorc natural. Alina ne-a promis dulceţuri cu căpşuni pentru articole, dar ne-a adus bonus dulceaţă de cireşe galbene şi trandafiri.

Nu în ultimul rând, trebuie să ai o chimie cu afacerea pe care o promovezi şi să te înţelegi cu producătorul local. Dacă nu înţelege despre ce-i vorba, colaborarea va fi greoaie. De-asta încerc să vorbesc fără să fiu foarte tehnic şi mereu îi îndemn să mă întrebe dacă este ceva neclar.

Ca să închei în termeni de pairing, un match reuşit este atunci când niciunul dintre parteneri nu-l domină pe celălalt, iar împreună sunt mai buni decât componentele match-ului luate separat.

O experienţã sau o poveste notabilă dintr-o colaborare cu un client.

Când m-a întrebat Alina ce produse din-camara.ro să-mi trimită pentru testare, am zis să-mi dea ceea ce vrea sa promoveze mai mult. Apoi, din ceea ce mi-a trimis, m-am gândit cu care să încep. M-am uitat pe Google Trends cum sunt căutările pentru acele produse şi am văzut ca în mai e creştere masivă pentru “dulceaţa de căpşuni”. Nu doar acum, ci în fiecare an.

I-am spus Alinei cu ce încep şi care sunt motivele, iar ea m-a întrebat cum poate să beneficieze de trendul căutarilor din mai. Cu mai multe articole.

Aşa că Alina a făcut un drum la Craiova şi a adus dulceaţa de căpşuni pentru încă 20 de blogolteni care scriseseră despre minunăţiile ei. Păi când a întrebat dom’ preşedinte de asociaţie blogosferică dacă vrea cineva să ajute o teleolteancă producator local de dulceţuri, imediat s-a activat comunitatea locală. Până să ajungă la Craiova, ne-am dat seama că nu prea avea imagini cu produsele. Urmarea a fost că a adus şi produse pentru o sedinţă foto. Aşa, ca să avem material pentru articolele următoare.

Iar după ce a venit, mi-am dat seama că sunt vecin de cartier cu rudele soţului ei, care este craiovean. Cum ar veni, un match natural, perfect şi simplu.

Unde te găsim pentru viitoare colaborãri?

Offline în Craiova, dar mai vin şi-n Bucureşti când se va da voie de la stăpânire. Online sunt danielbotea.ro pe blog şi @danielbotea pe Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter etc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *