Ar putea fi freelancerii soluția pentru pătura afacerilor mici și mijlocii, a producătorilor locali?
Orice paradigma suferă transformări în timp. Contextele se înșiruie și toate au consecințe iar ultima perioadă ne-a arătat că suntem intim conectați la contextul general. Când acesta se schimbă atunci în mod reflex ne modificăm și noi. Cu cât ne obișnuim mai repede cu ideea că suntem consecința unui context general cu atât ne va fi mai ușor să adoptăm feluri noi de a gândi. Ne aflăm într-un univers economic paralel cu cel medical. Ultimele luni au lovit din punct de vedere medical în cei mai vârstnici dar din punct de vedere economic au afectat cel mai rău pe cei tineri, cei aflați la început de drum, afaceri mici și mijlocii, afacerile locale.
Momentul actual prinde lumea economică în stări de spirit diferite și cu un set de nevoi opuse. Două universuri paralele se desfășoară în dimensiunea economică. Pe de o parte, companiile mari, multinaționalele, afaceri cu greutate, experiență și mai ales cifre. Un univers unde numerele mari atrag, unde graficele ascendente sunt etalon de frumusețe și unde plusul și înmulțirea sunt cuplul regesc al aritmeticii. Vizavi de acest univers se află o lume paralelă, a afacerilor aflate la început de drum, a producătorilor mici și mijlocii care dau capacități de producție limitate datorită caracterului artizanal al afacerilor lor, a celor care încă nu și-au găsit locul pe piață, a afacerilor care vor exploda dar care au nevoie de un pas intermediar pentru a o face dar și a oamenilor care au decis să își valorifice singuri meseria, a celor care au decis că nu au nevoie de umbrela unui brand pentru a fi relevanți în meseria lor, a nomazilor digitali, a specialiștilor în comunicare, oameni foarte bine pregătiți care circulă liberi pe piață, oferindu-și serviciile, intersectându-le, adăugându-le altor specializări pe proiecte care acoperă toata plaja de nevoie de comunicare de la strategie, creație, implementare și promovare. Ar putea fi această clasă profesională a freelancerilor soluția pentru pătura atât de importantă a afacerilor mici și mijlocii, a producătorilor locali?
Cine se aseamănă, se adună. Proverbul definește cel mai bine cursul natural al dinamicii dintre afacerile mici și mijlocii și specialiștii freelanceri în comunicare.
Unități complementare, au posibilitatea de a se combina și a genera valoare economică. Proiectele de comunicare pe care le generează afaceri aflate la început de drum, deși numeroase, sunt punctuale, fiind reglate de bugete mai mici și necesită o forță de implementare mai reduse. Unele proiecte necesită doar o singură specializare, social media, PR., strategie. Prin urmare, e nevoie doar de un om bine pregătit care să asigure succesul proiectului, un alt pas în comunicarea afacerii. Pentru afacerile mici e mai important să se miște pas cu pas spre o comunicare de brand corectă și completă decât să stea pe loc, așteptând să acumuleze bugetul pentru așa ceva. În afacerile unde bugetul e un subiect spinos e de la sine înțeles că e mai convenabil să plătești un om bine pregătit, ale cărui onorarii nu includ și cheltuielile aferente ale unei firme similare din punct de vedere al competențelor necesare.
Pentru owner-ii afacerilor mici și mijlocii afacerea lor e importantă, e locul în care își investesc toată energia, e copilul lor, pe care vor să îl crească cât de bine pot. Sunt implicați în orice decizie privește brand-ul și caută să aibă controlul asupra fiecărui proiect pentru că marja de eroare e mică. Pentru freelanceri se întâmplă același lucru când vine vorba de numele lor. Freelancerii nu sunt protejați de umbrela unui brand, responsabilitatea fiecărui proiect cade direct pe numele și pe reputația lor. Proprietarii de afaceri mici și mijlocii trebuie să-și dorească ca pe proiectele lor de comunicare și promovare să fie implicați oameni care iau afacerea lor la fel de în serios ca ei înșiși. Pentru freelanceri un proiect devine la fel de personal cum a afacerea pentru owner-ul ei, pentru ca fiecare proiect e semnat în nume personal și profesional. Cei doi poli ar putea dezvolta o comunicare constantă, o complicitate creativă, transformându-se în timp într-un commando de marketing.
Afacerile mici și mijlocii au avantajul că deși sunt lipsite de resurse financiare și cifre înșirate în bugete, au o flexibilitate mult mai mare decât brandurile mai așezate, unde fiecare hotărâre e supusă unor protocoale stricte, consumatoare de timp. Start-up-urile sau afacerile mici au nevoi punctuale și rapide. Multe dintre ele chiar depind de viteza de reacție, iar cele care nu o fac sunt încă în căutarea unei identități publice iar pentru asta e nevoie de un număr mare de încercări pe unitatea de timp. Din caracterului intim al relației pe care un brand o poate dezvolta profesional cu freelancerul și din independența liber profesionistului față de orar poate rezulta o viteză de reacție a brand-ului în raport cu nevoile lui schimbătoare care să genereze rezultate peste așteptări.
Afacerile cele mai susceptibile de a face valuri în ceea ce privește marketing-ul sunt cele care au cel mai puțin de pierdut în cazul în care strategia nu funcționează și cel mai mult de câștigat în cazul în care o face. Afacerile mici și mijlocii au nevoie de curaj în comunicare ca să își mărească impactul, să devină mai stabile, să crească. Pentru asta au nevoie să iasă din tipare în ceea ce privește marketing-ul în toate formele și pe toate canalele sale. În mod paradoxal riscând mult, riscă mai puțin. Acest tip de antreprenori are cele mai mari șanse de a găsi profesioniști care să-i înțeleagă nevoile într-o comunitate care înțelege organic mentalitatea alternativă. Fiecare freelancer a făcut dovada unei stări de spirit alternative atunci când au ales ca stil de viață profesional opțiunea nonconformistă. O afacere aflată în căutarea unei manevre îndrăznețe de marketing are șanse mari să găsească tipul de idee out of the box de care are nevoie brandul său pentru a evolua, pentru a trece la un nivel superior, în comunitatea independenței profesionale în comunicare, printre freelanceri.
Colaborările de succes durează mult, timpul îi ajută pe colaboratori să se cunoască și să aibă încredere unul în celălalt. În interacțiunile profesionale cele mai mari șanse de longevitate o au colaborările unde ambii poli ai ecuației pornesc de la un nivel similar. Altfel, fie clientul nu primește îndeajuns de multă atenție cât ar trebui, fie prestatorul de servicii simte ca investește prea mult timp într-un client mic. Atunci când balanța intereselor e echilibrată există o posibilitate mai mică de conflict și una mai mare de continuitate. Afacerile mici, start-up-urile și freelancerii pot căpăta interese atât de apropiate încât să creeze un cerc al abundenței în care fiecare să crească prin dezvoltarea celuilalt.
Circuitul afaceri mici și mijlocii și freelanceri poate deveni îndeajuns de activ încât să genereze o scânteie suficient de puternică încât să mute întregul ecosistem, in corpore, la un nivel superior unde unora să le fi crescut cifra de afaceri iar celorlalți portofoliul, relevanța și în consecință reputația cu semnul plus în dreptul onorariilor. La confluența intereselor acestor doi poli se poate afla secretul unei piețe locale puternice, bine reprezentate în spațiul public, în comunicare cu publicul lor. Bunăstarea a fost întotdeauna o consecință a calității colaborării între comunități. În acest moment, comunitatea afacerilor mici și mijlocii poate găsi cea mai convenabilă soluție pentru a face pasul către un nivel superior în comunitatea freelancerilor, cei pe care contextul îi face să fie cei mai apropiați ca mentalitate de mentalitatea de start-up.
Articol scris de Alain Gavriluțiu, copywriter și strateg cu experiență de peste 15 ani.