La ce să ne uităm înainte să ne sperie tendințele în comunicare online?
Începutul de an aduce cu el multe necunoscute pentru freelanceri și antreprenori, de la cele financiare, de promovare și de creștere a business-ului. Când vorbim despre cele de promovare, pe cât de multe variante sunt disponibile, cu atât sunt mai înfricoșătoare. Am întrebat pe Instagram care sunt cele mai mari frici când vine vorba de comunicarea online și iată ce răspunsuri am primit:
- Să fiu la curent cu toate schimbările
- Să am o strategie de comunicare relevantă
- Să creez atât de mult conținut
- Să-mi actualizez constant informațiile
- Să am rezultate
Adevărul este că atunci când vorbim de comunicare online lucrurile sunt atât de simple sau atât de complicat, pe cât le facem noi. Păi de ce? Pentru că noi oamenii în general nu avem răbdare, răbdare să testăm o strategie măcar trei luni, nu mai vorbim de sașe luni, răbdare să facem lucrurile cu un plan, cu un “De ce” în spate. Așa că, înainte să ne îngrijoreze că nu putem să ținem pasul cu tendințele, ar trebui să ne îngrijoreze că nu comunicăm eficient. Las mai jos câteva greșeli pe care le-am observat adesea la antreprenori:
- Prea multe mesaje despre brand. Majoritatea antreprenorilor când își deschid un business încep să comunice direct despre produs, fără să treacă măcar prin doi pași simpli înainte și anume să-și răspundă la întrebările “Care este mesajul meu?”, “Care este publicul meu”? Comunicarea se întâmplă în mediul online exact ca în viața reală, ascultăm prea puțin, vorbim prea mult și atunci când vorbim o facem să fie tot despre noi. Dacă nu mă credeți, analizați comentariile de la orice postare posibilă din social media. Să spunem că un antreprenor își scrie poveste despre cum a ajuns să-și deschidă cafeneaua mult visată, cât timp credeți că trece până când primește primul comentariu în care altcineva își aduce aminte de povestea lui și o scrie. Nu este rău să rezonăm cu poveștile oamenilor pe care îi citim, este rău să nu-i ascultăm. În social media, ca în viață, există foarte puține brand-uri sau oameni care ascultă, ci multe care vorbesc despre ele.
- Nu există un mesaj clar. Din dorința de a comunica tot, mult, despre toate, nu există niciodată un mesaj clar și nu mai știi pentru ce urmărești pagina respectivă.
- Nu există o tactică principală de comunicare. Viața antreprenorilor ar fi mult mai simplă dacă și-ar alege o tactică de comunicare și ar fi consecvenți. Asta poate fi: un newsletter bine scris, un podcast, short video, live-uri pe Facebook etc. Acum când te gândești că poți alege una singură nu mai pare așa de înfricoșător, nu?
- Zero atenție la ce își dorește audiența. Mulți antreprenori nu știu ce și-ar dori audiența să citească sau să vadă. Asta pentru că nu a întrebat niciodată sau, mai rău, pentru că nu este clar cine este audiența.
- Zero valoare. Să nu mai folosim social media (feed cel puțin) ca un billboard cu anunțuri despre noi, că nu o să funcționeze niciodată. De asta există două părți mari și late când vorbim de social media (partea de ads și partea de conținut). Dacă ne dorim să convertim prin conținut, atunci trebuie să aducem VALOARE. Valoare poate fi împărțită în mai multe arii: informații noi, educație, fun, inspirație, conexiune etc.
- Rezultate fără efort. Eu nu știu cine mai crede că există rezultate pe termen lung fără efort și de ce? Social media are rezultate dacă ne implicăm, ne conectăm la audiență, ne spunem gândurile, suntem umani, transparenți, luăm parte la viața audienței, ajutăm. Altfel dacă mai deschidem și noi social media și mai dăm câte un like, fix asta o să primim, un like din când în când.
- Prea puțină personalitate. Sinceră să fiu mi se pare mai complicat să copiezi concurența sau alte brand-uri din stânga- dreapta, decât să ne punem noi simpla întrebare: Cu ce este brand-ul meu diferit?
Bineînțeles că este important să urmărim tendințele online și să ne folosim de algoritmi cât putem mai bine, dar și mai important este să fim atenți la greșelile de mai sus, cu cât le facem mai puțin, cu atât vom avea rezultate în social media, indiferent de ce funcționalități noi mai apar. Pentru că mai am multe de spus pe acest subiect, te invit mâine, 16 februarie la Cum ne promovăm online în 2023. Evenimentul care îți va aduce informații proaspete și claritate la început de an. Extrem de valoros pentru antreprenori și freelanceri.