fbpx

No products in the cart.

No products in the cart.

De ce ar fi bine să te nișezi în freelancing

“Customers buy when they find that you are in their bull’s eye… When you have a niche – either by who you serve or by what you do – then you stand out as a specialist.” – Paul Simister, Differentiate Your Business

Indiferent despre ce domeniu vorbim, știm deja că se caută oameni cu experiență. Unii i-ar numi experți, iar alții s-ar raporta la ei ca la persoane ce activează într-o anumită nișă. 

În freelancing, povestea sună cam în felul următor: clientul își dorește un freelancer cu experiență, care poate oferi rezultate și îi poate crește, prin anumite instrumente și strategii, afacerea. Totuși, ce legătură are această introducere cu găsirea unei nișe în freelancing?

Am fost de multe ori tentată să pun un semn de egal între cuvintele “nișă” și “profesionalism”. Credeam că freelancerii care nu au o nișă, nu au claritate, însă m-am înșelat. Am lucrat cu oameni care nu aveau o nișă clară și totuși au livrat impecabil, în timpul stabilit. Am lucrat și cu oameni care aveau o nișă bine stabilită, însă serviciile lor lăsau mult de dorit. Așadar, a avea o nișă nu înseamnă că ești mai bun.

Totuși, paradoxul e că dăm la tot pasul de recomandări precum “dacă ești freelancer, ai neapărat nevoie de o nișă”. Articolul de față l-am pornit cu gândul la această ipoteză, pe care mi-am propus să o disec. Așadar, hai să vedem ce este această nișă și ce beneficii oferă ea freelancerilor.

De ce am avea nevoie de o nișă?

Faptul că lucrezi într-o anumită nișă nu înseamnă că te limitezi sau că nu ești creativ. În schimb, poate însemna mai multă cunoaștere și o poziționare mai puternică pentru brandul tău de freelancer. 

Uite care sunt beneficiile freelancerilor care și-au ales o nișă:

1. Oamenii își aduc mai ușor aminte de ei.

Atunci când te doare un dinte, mergi la stomatolog, nu la mecanic. 

Revenind la freelancing: clientul nu va angaja un copywriter pentru a coda un website și nici vice versa (numai dacă freelancerul le face pe ambele), ipotetic vorbind. De cele mai multe ori, persoana cu un background solid într-o anumită nișă va fi mai des abordată pentru proiecte pentru că va fi percepută ca profesionist și va înțelege mai bine nevoile business-ului (aspecte care vin odată cu experiența). 

2. Își construiesc mai ușor brandul

A-ți găsi nișa pare imposibil la început, când ai ești tentat să accepți orice proiect care îți sare în cale. Acest tip de colaborări te împiedică de fapt să te concentrezi pe proiectele care îți aduc o bucurie mai mare și își permit să lucrezi doar în nișa care te atrage cel mai mult. Am trecut și eu prin asta, când îmi doream să scriu mai mult, să fac doar copywriting, iar pentru 90% din clienți făceam și alte task-uri, cum ar fi campanii sau strategii (care, fie vorba între noi, nu mă împlineau așa mult cu o făcea scrisul). 

Cert e că o nișă îți oferă mai multă siguranță. Îți oferă o poziționare mai curată, mai limpede, atât pentru tine, cât și pentru potențialii clienți. Nișa reflectă totodată și distincție, unicitate, particularitate într-o mare plină ochi de servicii. Spre exemplu, clienții B2B vor fi mai înclinați să aleagă un copywriter cu experiență în domeniul B2B decât unul cu o experiență mai vastă. 

Am fi tentați să credem că stabilindu-se o nișă în care activăm, ne limităm singuri – nu vom avea clienți, nu vom avea proiecte și vom fi veșnic nemulțumiți cu munca noastră. Însă lucrurile nu sunt chiar așa. Este binecunoscut faptul că freelancerii care au o nișă bine definită au fee-uri mai mari. Practic, faptul că ești selectiv îți va oferi posibilitatea de a găsi proiectele care merită timpul și efortul tău. 

3. Economisesc timp

Dacă ai deja experiență într-o nișă anume, știi deja că timpul pentru research va fi drastic redus. Fiind interesat doar de o anumită nișă, îți vei îndrepta atenția doar către subiectele care prezintă interes pentru tine și nu vei pierde vremea cu cele care nu îți sunt de ajutor sau nu îți aduc informații utile.

De asemenea, vei economisi mult timp în ceea ce privește redactarea email-urilor. Spre exemplu, eu am încropit niște template-uri de care mă folosesc și le adaptez atunci când trebuie să explic unui client nou cum decurge colaborarea cu mine, copywriter-ul (nu aș fi putut face asta, dacă eram Jack of all trades).

Acum că am aflat cum ne poate ajuta concret activarea într-o anumită nișă, propun să      vedem cum o putem găsi, fiindcă și ea e la fel ca inspirația, uneori mai trebuie căutată pe după nori.

Cum să îți găsești nișa în 3 pași simpli

1. Începe cu ceea ce știi

Observă care este domeniul în care te-ai remarcat în ultima vreme. Ce îți aduce cea mai mare satisfacție? Unde ai cele mai bune rezultate? După ce îți iei timp și analizezi cu atenție răspunsurile acestor întrebări, vei avea șanse mai mari să îți găsești nișa. 

Poate clienții îți văd munca într-un context anume și vin spre tine cu ideea “vrem și noi tot așa”. Acesta poate fi un alt semn că te îndrepți spre o anumită nișă. 

2. Research, research și iar research

Analizează care sunt potențialele nișe și care ar fi volumul de clienți pentru fiecare în parte – pentru că, mai ales la început, ai nevoie de o siguranță, de un flow de muncă constant care să te ajute să supraviețuiești. Adaugă acestui research și partea de analiză a competiției – observă ce fac alți freelanceri, cum se poziționează, ce îți place sau ce nu la ei și, cel mai important, vezi cum ai putea face lucrurile diferit, în felul tău. 

3. Analizează-ți atent pasiunea 

Ar fi indicat să îți iei o foaie de hârtie sau să deschizi aplicația Notes și să faci o listă cu pasiunile și hobby-urile tale. Apoi, vezi care dintre ele ar putea reprezenta o nișă. Scrie, pentru început, fără o anumită limită; mai apoi poți începe să tai și să devi selectiv. Gândește-te că nișa pe care o alegi trebuie să îți placă la nebunie, dar trebuie să pună și pâinea pe masă. 

Bineînțeles, un alt lucru care ar face diferența ar fi cunoașterea de sine. Știind care sunt punctele tari și punctele slabe, poți observa cu ochiul liber dacă o anumită nișă ți se potrivește sau nu.

Și, nu uita: poți întotdeauna să îți schimbi părerea. Faptul că astăzi optezi pentru o nișă nu înseamnă că trebuie să rămâi lipit ca un scai de ea, pentru totdeauna. Suntem oameni, ne schimbăm constant și, din fericire, Universul ne oferă infinite posibilități de care ne putem bucura. 

Acum că ai aflat care sunt avantajele unei nișe, te provoc să te gândești dacă te-ar ajuta sau nu să adopți una.

Articol realizat de Bogdana Todoruțiu, freelancer în marketing și comunicare, iubitoare de cărți, căței și mâncare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *