fbpx

PFA în 2023: ce trebuie să știi?

Hai să facem un exercițiu. Scenariul este următorul: te afli în momentul în care ai de luat o decizie în legătură cu viața ta profesională și tinzi să acorzi mai multă atenție opțiunii de a face freelancing. Te-ai blocat însă la primul pas: ce formă juridică alegi pentru parcursul tău în freelancing, PFA sau SRL?

De ce e important să am o formă juridică?

În astfel de momente, forma juridică poate părea un detaliu ușor de stabilit, mai ales când ai lucruri mai importante la care să te gândești: cum atragi clienți, cum menții un cashflow constant, cum setezi tarife, cum îți împarți zilele de muncă astfel încât să respecți deadline-urile.

Cu toate acestea, forma juridică are o importanță semnificativă pentru freelanceri, fiind în cele din urmă un factor care va influența venitul tău net lunar, oportunitățile de colaborare cu potențiali clienți sau posibilitățile de scalare a business-ului în viitor. 

Și tocmai pentru că forma juridică este atât de importantă, în special la început de drum, suntem aici să oferim claritate și informații despre PFA-uri, cum se compară ele cu un SRL, ce nevoi contabile are un PFA, ce impozite plătești și în ce domenii poți activa dacă ai un PFA.

În România, existau 430.073 de PFA-uri active, la finalul anului 2022. 

Statisticile ONRC arată că doar anul trecut au fost înființate 31.862 de PFA-uri la nivel național (o creștere cu 11% față de 2021), cele mai multe fiind în București (6.439 înființate în 2022). 

PFA versus SRL: care sunt diferențele principale dintre cele două forme juridice?

Pentru o comparație cât mai clară, urmărim criterii precum: ușurința cu care pot fi înființate, răspunderea juridică, modalitatea de acces la bani, contabilitate, impozite și modificări fiscale pentru anul 2023. 

Factori de comparațiePFASRL
Înființare Simplă, fără taxe; îți poți înființa singur propriul PFAMai dificilă, taxe de aprox. 120 RON; ai nevoie de ghidaj.
Răspundere Răspundere proprie, cu proprietate personală.Răspundere limitată, patrimoniu separat.
Acces la baniAcces nelimitat la venituri nete, fără justificări.Acces prin plata salariilor sau dividende.
ContabilitateContabilitate în partidă simplă; nu ești obligat să ai contabil.Obligat prin lege să angajezi un contabil.
Impozite și taxeImpozit 10% din venit net, plus contribuții de sănătate și pensii dacă depășești plafoanele stabilite prin lege.Impozit influențat de existența angajaților, impozit pe dividende, plus contribuții sociale și de sănătate.
Modificări fiscale 2023Se adaugă un plafon mai mic pentru contribuțiile la sănătate (CASS).Este majorat impozitul pe dividende: 8%. Impozit pe profit de 16% (zero angajați) sau impozit pe venit net de 1% (1 sau mai mulți angajați). 

Înființare 

În ceea ce privește ușurința cu care poți înființa un PFA versus un SRL, lucrurile sunt clare: pentru PFA vei avea mai puțină bătaie de cap și mai puțin de plată. 

Atât pentru înființarea unui PFA, cât și pentru a unui SRL, poți alege să lucrezi singur sau să contractezi o firmă de înființări. Cu ajutorul unei firme, vei scăpa de stres și de comunicarea cu autoritățile statului, însă va trebui să plătești aproximativ 300-500 RON pentru un PFA sau 1000 RON pentru un SRL. 

În sine, înființarea unui PFA este gratuită, în situația în care te ocupi singur de depunerea actelor și relația cu autoritățile, în timp ce pentru înființarea unui SRL, va trebui să plătești o taxă de înființare de aprox. 150 RON. 

Răspundere juridică

Un PFA răspunde cu patrimoniul propriu (imobil, autoturisme etc.), în timp ce răspunderea unui SRL este limitată (Societate cu Răspundere Limitată), iar patrimoniul societății este separat de cel privat.

Modalitatea de acces la bani

În cazul unui PFA, titularul va avea acces necondiționat la încasările sale, fără a fi nevoie de justificări pentru cheltuielile nedeductibile. 

Pe de altă parte, titularul unui SRL nu va avea acces direct la banii încasați, ci vor fi accesați fie sub formă de salariu (pentru care vor fi datorate taxe), fie sub formă de dividende anuale sau trimestriale, unde există de asemenea o taxă. 

Contabilitate 

În timp ce un PFA își poate ține singur contabilitatea în partidă simplă, legea impune SRL-urilor să angajeze un contabil. 

De asemenea, un PFA poate folosi diverse aplicații de contabilitate primară, ușor de utilizat și gândite pentru freelanceri. O opțiune este și SOLO, care face asta pentru doar 89 RON pe lună (plată deductibilă de la impozite 🙂).


Impozite și taxe

Am ajuns și la partea sensibilă: ce taxe plătim la stat pentru un PFA versus un SRL?

Discuția este destul de lungă și neprietenoasă dacă nu ai măcar câteva cunoștințe de contabilitate primară. Însă regulile sunt oarecum simple:

Pentru un PFA vei plăti anual:

Pentru sănătate:

  • 6 salarii minime –  Contribuția se calculează raportat la plafonul de 6 salarii (18.000 lei) și este de 150 de lei pe lună.
  • 12 salarii minime –  Contribuția se calculează raportat la plafonul de 12 salarii (36.000 lei) și este de 300 lei pe lună.
  • 24 salarii minime –  Contribuția se calculează raportat la plafonul de 24 salarii (72.000 lei) și este de 600 lei pe lună.

Pentru pensie:

  • 12 salarii minime –  Contribuția se calculează raportat la plafonul de 12 salarii (36.000 lei) și este de 750 de lei pe lună.
  • 24 salarii minime –  Contribuția se calculează raportat la plafonul de 24 salarii (72.000 lei) și este de 1.500 lei pe lună.

Pentru un SRL, vei plăti anual:

  • 1% din venit, dacă ai minim 1 angajat SAU 16% din profit dacă nu ai angajați;
  • Impozit pe dividende de 8%;
  • Contribuții pentru sănătate (CASS) atunci când veniturile din dividende depășesc plafonul de 6 / 12 / 24 salarii minime 

În 2023, salariul minim brut cu ajutorul căruia se calculează plafoanele pentru contribuții este de 3.000 RON pe lună (18.000 RON / 6 luni și 36.000 RON / an).

Ce s-a schimbat în 2023 față de anii anteriori?

Pentru PFA:

Impozitul pe venitul net rămâne neschimbat, la 10% din venitul net (încasări minus cheltuieli deductibile). 

Din 2023 obligația contribuției la sănătate (CASS) apare începând de la un plafon de 6 salarii minime brute, și nu de la 12 salarii minime brute, așa cum era în anii anteriori. 

În cazul pensiilor (CAS), a fost adăugat un plafon de 24 de salarii minime brute, de la care se va calcula contribuția la pensie pentru cei care au venituri nete peste 72.000 de lei.

IMPORTANT! Toate modificările au intrat în vigoare din ianuarie 2023, ceea ce înseamnă că pentru veniturile realizate în 2022 se plătesc până pe 25 mai 2023 aceleași taxe conform legislației existente în 2022.

Pentru SRL:

Dispare cota de 3%: Până acum, SRL-urile încadrate ca microîntreprinderi plăteau un impozit de 1% din venit cu un angajat cu normă întreagă și 3% fără salariați. 

Începând cu 1 ianuarie 2023, un SRL fără angajați va plăti impozit 16% din profit, și 1% din venit cu minim 1 angajat (plus contribuțiile pentru angajat). 

Tot începând cu anul 2023, impozitarea dividendelor va fi majorată de la 5% la 8%. Impozitul se aplică pentru veniturile din dividende distribuite după data de 1 ianuarie 2023. 

În ce domenii pot activa dacă îmi înființez un PFA?
Ca PFA, poți activa în aproape orice domeniu, dacă faci dovada unei calificări profesionale (cu câteva excepții aici). Cu toate acestea, vei fi limitat la 5 coduri CAEN de activitate. 

În cazul SRL-urilor, nu există limită pentru codurile CAEN, iar administratorii firmei nu sunt obligați să aibă calificare în domeniul de activitate.

Ce presupune să-ți ții singur contabilitatea pentru un PFA? 

Conform legislației în vigoare, PFA-urile în sistem real țin contabilitatea în partidă simplă. Acest lucru presupune o evidență a tuturor operațiunilor din activitatea PFA-ului, dovedită prin registre contabile obligatorii și documente financiar-contabile, precum facturi, bonuri fiscale etc. 

Pentru a ține o evidență contabilă în partidă simplă, ai nevoie de următoarele registre contabile și documente:

  • Registrul – Jurnal de Încasări și Plăți
  • Registrul – Inventar
  • Registrul de Evidență Fiscală – obligatoriu
  • Facturi
  • Chitanțe

La final de an fiscal, aceste registre te vor ajuta să completezi Declarația Unică, document obligatoriu care trebuie transmis către ANAF (prin SPV). 

În teorie, poți gestiona singur toate aceste registre și obligații contabile, însă ai și opțiunea de a apela la ajutor profesionist sau de a căuta instrumente care să te ajute să ai o evidență mai clară, precum platforme online de contabilitate. 

Notă: toate informațiile despre PFA-uri cuprinse în acest articol se aplică PFA-urilor în sistem real, și nu neapărat PFA-urilor cu normă de venit

Dacă te-ai decis să-ți înființezi un PFA, te poate ajuta SOLO. De la înființare PFA, facturare, contabilitate și depunerea declarațiilor. În plus, dacă apelezi la serviciile SOLO, înființarea este gratuită, iar administarea PFA-ului te costă doar 89 lei / lună. Noi spunem că este o afacere bună pentru tine.

Ca să te ajutăm să înțelegi mai bine dacă ți se potrivește serviciul, am rugat-o pe Annemarie Fabian, cofondator SOLO să ne răspundă la câteva întrebări: 

1. Care este diferența principală dintre a lucra cu SOLO pentru PFA și un contabil?

SOLO a pornit de la experiența personală de a fi frustrat și a nu înțelege ce trebuie să faci pentru business-ul tău din punct de vedere administrativ. Ne-am propus să construim un serviciu digital prietenos, care se ocupă de TOT pentru tine (înființare, conta, toate declarațiile). Unul din punctele principale de diferențiere cu un contabil este ca ne asumăm și financiar eventualele greșeli pe care le putem face.

2. Care sunt costurile lunare pentru un PFA care folosește SOLO?

 Prețul abonamentului SOLO este 89 de lei pe lună și include înființarea, contabilitatea completă și depunerea tuturor declarațiilor.

3. Ce domenii de activitate de PFA sunt pretabile pentru SOLO și care nu sunt?

Astăzi gestionăm aproape 5.000 de PFA-uri: ITști, Marketeri, Designeri Grafici, Creatori de conținut, Consultanți de management, sau gig workers (șoferi de ride sharing sau livratori). Nu lucrăm cu PFA-uri care au angajați, care au stocuri sau casă de marcat.

4. Care sunt greșelile cele mai dese pe care le fac freelancerii când au un PFA la început de drum?

Cred că nu este nimeni care la început de drum să nu fi completat măcar o singură dată o factură greșit. Desigur, lista este lungă și se adaugă o declarație unică eronată sau o cheltuială fără CUI.

5. De ce să alegi un PFA la început de drum și nu un SRL?

Aceasta este o întrebare pe care o primesc foarte des. Aș zice că alegerea depinde de mulți factori, dar avantajele PFA-ului sunt următoarele: e mai ușor să te apuci de treabă, ai acces instant la banii pe care îi faci și poți accesa mai ușor un credit bancar.

6. Un lucru preferat al freelancerilor la SOLO?

Cred că cel mai valoros lucru pentru clienții SOLO e că își iau de pe cap administrarea PFA-ului. Ne-am dat seama în timp că la fel de important este să găsească un răspuns prietenos la întrebările pe care le au.

Mai multe detalii despre SOLO sunt disponibile direct pe site-ul lor solo.ro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *