fbpx

Time killers în freelancing sau despre cum ne pierdem timpul

“Treat your time as if someone is paying for it. Someone is.” ― Richard Moran

Pentru mulți dintre noi, freelancingul este sinonim cu “libertate” (care pentru fiecare poate însemna altceva). E bine de știut că dacă nu punem noi, în mod deliberat, semnul acela de egal între cei doi termeni, nu o va face nimeni în locul nostru. 

Deși timpul e intangibil, poate fi considerat o formă de respect pentru sine. E limitat, și tocmai de aceea e și atât de prețios și de râvnit. Partea bună a lucrurilor e că putem alege ce consumăm și când, cui îi acordăm timpul nostru și cui nu. 

Cu toții am auzit de nenumărate ori expresia “nu am timp”. Pe mine însă mă îngrijorează când aud o persoană apropiată spunând “mi-aș dori să desenez/ scriu/ you name it, dar nu am timp”. Mă îngrijorează pentru că sclipirea din ochi există, dorința arzătoare e și ea acolo, dar organizarea e deficitară și totuși indispensabilă. Acestea sunt doar câteva exemple de dorințe pe care nu știm neapărat cum să le concretizăm. De ce? Pentru că nu știm cum să gestionăm cu folos timpul de care dispunem.

Așadar, hai să vedem care sunt acei time killers care ne dau adevărate bătăi de cap și, bineînțeles, cum putem scăpa de astfel de probleme.

Time killers – ce sunt mai exact? 

Program haotic, relații toxice, procrastinare – sunt doar câteva elemente din câmpul semantic numit time killers. S-ar putea să nu ne dăm seama de existența lor până nu ajungem într-un burnout sau într-o perioadă când abia mai avem timp să respirăm. Și aceste elemente au în comun tocmai timpul, intangibil și totuși atât de important. 

În esență, acești time killers sunt dușmanii oricărui freelancer care își dorește să fie organizat, productiv, sănătos și cu timp liber. Tocmai de aceea am întocmit o listă cu cele mai importante distrageri, care este și o invitație la a analiza obiceiurile și obiectivele, a vedea ce putem îmbunătăți și cum.

Procrastinarea, bat-o vina.

Cred că nu mai are nevoie de nicio introducere. Îi cădem cu toții în plasă, poate mai mult decât ne-am dori.

În timpul în care te gândești cum să eviți task-ul pe care îl tot muți de pe o zi pe alta, ai putea să te așezi la birou și îl faci – elimini o grijă inutilă și apoi poți face ce îți place, cu mintea limpede și împăcată. 

Găsești aici un articol despre metode prin care poți combate procrastinarea în funcție de personalitatea ta. Aruncă un ochi, sigur nu strică! 

Internet surfing sau cum am ajuns să petrecem ore în șir pe Social Media

Fiind toată ziua cu social media în față (preponderent în cazul digital marketers), s-ar putea să te trezești că pauza nu e de fapt pauză, pentru că stai tot cu ochii în ecran. Nici nu-i de mirare – dopamina e pe val, emoțiile o iau la goană, iar curiozitatea arde: ce s-a mai întâmplat, care sunt ultimele știri, ce a mai făcut X, ce reach are cine știe ce postare. 

Ce m-a ajutat pe mine să ies din buclă și să nu ajung într-un burnout digital a fost s-o citesc pe Cristina, care scrie despre digital detox.

Program haotic și workflow dezorganizat

Email-uri, hârtii peste hârtii și task-uri uitate care ne trag de mânecă. Ni se mai întâmplă tuturor, însă acțiunile repetitive de acest gen dăunează.  

Tindem să asociem organizarea cu productivitatea, și asta nu e deloc rău. Un birou curat cu siguranță ajută. La fel și task-urile împărțite în mod realist ori programul fix de lucru. Ba mai mult, sunt necesare pentru o relație sănătoasă cu munca și cu noi înșine. 

Relațiile toxice de care nu știm cum să scăpăm

Despre relațiile din viața noastră s-a tot scris. Știm ce trebuie să facem, cum să ne comportăm, când să spunem că e “destul”. Și totuși nu suntem deloc imuni la aceste relații toxice, pe care ne chinuim să le gestionăm cum credem noi de cuviință.

În freelancing, relația toxică se poate transpune în relația cu clientul pe care pur și simplu nu îl mai suporți sau în colaboratorul care nu livrează niciodată la timp. Indiferent de personajul sub care se deghizează relația toxică, ea este alimentată de timp și de atenție – și cum nu ne ajung niciodată, trebuie să avem mare grijă cu cine la împărțim, nu? 

Așa cum spunea Tim Ferriss, “te auto-sabotezi dacă acorzi oamenilor care nu merită din timpul tău”. Dacă simți că nu poți face singur față acestor provocări, îți recomand să apelezi la un terapeut (nu, nu e deloc o rușine să ceri ajutor specializat). 

Lipsa informației și orele în plus pentru research  

“Vrem să facem X, să avem Y rezultate, dar nu știm cum. Spune-ne tu.”

De câte ori nu ai auzit asta? 

Da, este vorba de acea tipologie de clienți care vor ceva, dar nu exact știu ce, și așteaptă de la tine să construiești un întreg concept pe baza a aproape nimic. Asta înseamnă în mod clar extrem de mult research și discuții nenumărate (mult mai multe față de situațiile în care ți se oferă context și informații). 

În ciuda faptului că avem acces la tot ce ne dorim în doar o fracțiune de secundă, este foarte important să le explicăm clienților, pe cât posibil, că avem nevoie și de ei (alături de orele alocate research-ului). 

Lipsa somnului și productivitatea

Matthew Walker explică pe înțelesul tuturor că nu suntem ciudați dacă ne place să dormim și că este o activitate de care depindem. Lipsa somnului poate avea efecte serioase asupra sănătății și asupra productivității – tolerăm mult mai puține, suntem îngâmfați, irascibili, mai puțin creativi și motivați. 

Pentru detalii interesante despre somn și productivitate, îți recomand acest articol.

Acestea sunt doar câteva dintre elementele care ne devorează timpul. Nu sunt singurele, însă ar fi cam cele mai importante pentru un freelancer. Desigur, fiecare subiect în parte merită disecat și abordat mai îndeaproape în funcție de interesul fiecăruia. Până una alta însă, află ce fel de time waster ești prin acest test.

Articol realizat de Bogdana Todoruțiu, freelancer în marketing și comunicare, iubitoare de cărți, căței și mâncare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *