Work-life balance în freelancing. 10 sfaturi utile
S-ar putea ca work-life balance să fie unul dintre motivele pentru care ne-am dorit să fim freelanceri, în încercarea de a deține controlul asupra timpului și pentru a ne bucura de activitățile after-work.
La prima vedere, freelancingul pare că înglobează, fără dar și poate, strategia perfectă pentru work-life balance. În realitate, e foarte ușor să cădem pradă burnout-ului și să nu ținem balanța în echilibru.
Burnout-ul constă în dezechilibrul dintre “profesional” și “personal”. Tocmai echilibrul dintre cele două ne asigură sănătate pe toate planurile și ne ajută să ne împărțim în mod eficient timpul, astfel încât să avem “timp de toate”. Balanța funcționează în favoarea noastră atunci când avem un program de lucru cât de cât stabil, care ne permite să alocăm timp și familiei, hobby-urilor sau activităților care ne fac plăcere și ne încarcă bateriile.
În cei doi ani de freelancing, am trecut prin câteva burnout-uri inconfortabile. Mi-a fost greu, voiam să abandonez totul și să mă angajez. Nu aveam timp pentru altceva în afară de muncă, perioadă în care m-am trezit foarte des că sunt epuizată și de-a dreptul slăbită. Acum lucrez zilnic pentru a-mi forma obiceiuri benefice, care să îmi ofere echilibru, timp liber, liniște; long story short, fac tot ce-mi stă în putință pentru a menține balanța în echilibru.
E demonstrat științific că fenomenul “always on” implică numai dezavantaje, care se reflectă pe toate planurile. În cele din urmă, a jonga printre task-uri de dimineață până seara nu e deloc eficient. Și pentru că nu vrem ca asta să se întâmple, îți propun o listă de tips&tricks care să te ajute să previi dezastrul și burnout-ul.
1. Studiază-ți obiceiurile.
Ia-ți timp pentru tine și analizează-ți atent obiceiurile. Îți sunt utile? Te ajută să fii persoana care ai vrea să fii? Îți aduc vreun beneficiu? Dacă nu, e cazul să le înlocuiești sau chiar să le elimini din rutina ta. (Legat de acest subiect îți foarte recomand să citești cartea Atomic Habits scrisă de James Clear)
2. Fii selectiv.
“Nu semna mai multe contracte decât poți duce”, ar putea fi considerată regulă de bază în freelancing. De ce? Răspunsul e simplu: te aglomerezi, nu ai timp liber, ești stresat la tot pasul, nu mai ai energie pentru a genera noi idei și implicit productivitatea dispare. Încearcă, dacă poți, să delegi task-urile care nu sunt importante pentru tine și să îți stabilești o listă cu cele importante. Poți folosi matricea Eisenhower pentru mai multă claritate.
3. Impune-ți limite.
De ce să fugi de cuvântul “nu”, dacă el îți oferă libertate? Refuzând un lucru, eliberezi spațiu pentru altul care s-ar putea să îți aducă mai multe beneficii.
Când îți iei un angajament, încearcă să consideri și implicațiile pe care acesta le presupune. Ești dispus să scazi jumătatea de oră alocată pentru sport, pentru încă un task / proiect? Pune-ți tot felul de întrebări care să te ajute să iei decizii asumate, pe care să nu le regreți mai târziu.
4. Monitorizează-ți timpul și ține o agendă la îndemână pentru planificare.
Acestea te vor ajuta să ai mai mult control asupra timpului tău. Dacă tu nu ai grijă de el, sigur se va găsi cineva care să o facă în locul tău.
Încearcă să îți monitorizezi task-urile în mod individual pentru o mai bună aproximare. Spre exemplu: pornești cronometrul și vezi câte minute/ore ai alocat research-ului. În timp, vei știi câte task-uri îți poți trece în agendă pentru o zi de lucru (știi aproximativ cât timp aloci fiecăruia dintre ele), astfel încât să îți rămână și timp liber. E o strategie foarte bună, care te va ajuta pe termen lung.
5. Stabilește-ți working hours și un loc dedicat pentru asta. Și nu uita de pauze.
Unul din avantajele unui freelancer constă tocmai în programul flexibil și în “munca de oriunde” (sau aproape de oriunde).
Chiar dacă ești liber profesionist, încearcă să lucrezi disciplinat și să îți stabilești un program clar de lucru, pe care să îl comunici și clienților. În acest mod îți va fi mult mai ușor să te deconectezi de la muncă.
Și orice ai face, nu uita de pauze. Ieși pe balcon să admiri priveliștea, mănâncă un măr sau fă yoga pentru 10 minute. Orice ar fi, alege o activitate care nu are deloc legătură cu munca pentru a o numi într-adevăr “pauză”.
6. Acceptă faptul că nu le poți face pe toate.
Poate părea imposibil, mai ales dacă ești genul de freelancer-perfecționist, ca mine. Nu trebuie să uiți că ești om, nu robot, și că e perfect normal să nu le poți face pe toate bine și în timp util. Te vei simți mai puțin stresat dacă recunoști că un anumit proiect te depășește și eventual poți recomanda mai departe un freelancer sau, de ce nu, poți să optezi pentru lucrul în echipă.
7. Creează white space
Deși e un termen folosit în industriile creative, mai cu seamă în design, îl putem aplica și în viața de zi cu zi pentru îmbunătățirea productivității.
Avem nevoie de timp liber în adevăratul sens al cuvântului, iar crearea unui white space presupune eliminarea zgomotelor exogene și activarea modului de zoom-out. Eliberează-ți timp pentru reflectare, pentru relaxare și pentru reîncărcarea bateriilor.
8. Nu uita să incluzi în agendă și câte un digital detox.
Într-o lume în care verificarea mail-urilor a devenit un automatism, e foarte important să ne stabilim limite clare în ceea ce privește tehnologia, pentru sănătatea noastră mentală. Nu pare mult, însă o oră/ zi de Social Media înseamnă 7 ore/ săptămână; e ca și cum ți-ai adăuga în program încă o zi de lucru. Există foarte multe resurse și studii realizate în această perspectivă care te pot face mai conștient de pericolele și capcanele tehnologice.
9. Ai grijă de sănătatea ta.
Ține cont atât de cea fizică, cât și de cea mentală. Nu uita să îți faci analize periodice, să bei destulă apă, să faci sport regulat și să ai grijă la ce consumi – fie că e vorba de mâncare sau de informații.
Poate pauza de masă include și o plimbare în jurul blocului sau în parcul de lângă? Cât timp respecți regulile de distanțare și ești în siguranță, de ce nu?
10. Elimină multi-taskingul
Acest obicei îți poate oferi iluzia productivității, când de fapt tot ce facem e să aruncăm pe geam timpul de care oricum nu dispunem (legat de acest subiect sunt extrem de multe studii, dacă vrei să aprofundezi subiectul). Eu funcționez cel mai bine atunci când îmi stabilesc realist ordinea și numărul task-urilor, las telefonul deoparte și nu mă abat de la acest program.
Ținând cont de cele 10 sfaturi de mai sus, simt nevoia să clarific un lucru: consider că work-life balance nu ar trebui să fie o competiție. Nu presupune KPIs, reguli, program și monitorizare la tot pasul. Cu toate acestea, dezechilibrul și auto-sabotarea (prin multitasking, prin neglijarea timpului petrecut în familie) nu ne aduc satisfacție pe termen lung și nu ne permit să ne bucurăm cu adevărat de ce se află în jurul nostru.
Freelancingul nu are integrată funcția de work-life balance, dar ne oferă un context prielnic pentru a trăi în echilibru. De fapt, auto-disciplina, auto-controlul și obiectivele personale sunt cele care dictează poziția acestei balanțe.
Tu ce ai făcut azi pentru a ține balanța în echilibru?
Articol realizat de Bogdana Todoruțiu, freelancer în marketing și comunicare, iubitoare de cărți, căței și mâncare.